Deskundigen van de Dierencoalitie spraken donderdag in de Tweede Kamer over nieuwe Europese regelgeving voor huisdieren en diertransporten.
De Europese Commissie heeft een verordening voor het welzijn en de traceerbaarheid van honden en katten voorgesteld, waarin de normen voor deze twee huisdieren in de EU worden gelijkgetrokken.
Ook heeft de Commissie een voorstel gedaan om de verordening voor diertransporten te wijzigen.
In een rondetafelgesprek met de vaste Tweede Kamercommissie voor Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur gaven deskundigen van onder andere Dier&Recht, Eyes on Animals en Vier Voeters hun mening over de voorstellen, die nog moeten worden goedgekeurd door de Europese ministers.
Honden en katten
Anne Mulder sprak namens Vier Voeters, de Nederlandse tak van het internationale Four Paws. Zij zei blij te zijn met het voornemen om identificatie en registratie (I&R) van honden en katten de norm te maken. Jaarlijks is vraag naar zo’n 8 miljoen honden in de EU. Daarvan worden er rond de 2,4 miljoen op grote advertentiesites, zoals Marktplaats, gekocht, blijkt uit onderzoek van Vier Voeters. Te vaak gaat het om te jonge, ongevaccineerde en niet zelden zieke pups uit Midden- en Oost-Europese landen.
De Commissie wil deze handel ook tegengaan, maar de concept-verordening is niet waterdicht. Mulder wees Tweede Kamerleden er op dat particulieren van de chiplicht worden uitgezonderd. Ook zouden ‘kleine’ fokkers en dierenwinkels zich niet hoeven te registreren. Zo kunnen malafide fokkers en verkopers zich aan de regels blijven onttrekken.
Leon Ripmeester van de Dierenbescherming en Eurogroup for Animals, de Europese koepelorganisatie waar ook de Dierencoalitie lid van is, vroeg waarom de EU alleen het welzijn van, en de handel in, honden en katten beter wil reguleren? Door alle huisdieren onder de verordening te brengen, zou de Commissie juist een aanzet kunnen geven tot een Europese positieflijst van huisdieren naar Nederlands voorbeeld.
Verder prees Ripmeester het voornemen om inteelt tegen te gaan, maar ook daarvoor maakt de verordening een uitzondering: voor kleine en ‘lokale’ rassen. Onnodig, vond hij. Het dierenwelzijn zou op de eerste plaats moeten komen.
Ook Kelly Kessen, adviserend dierenarts bij Dier&Recht, zei zich zorgen te maken over wat er niét in de verordening staat. De fok van en handel in dieren met schadelijke uiterlijke kenmerken, zoals te korte snuiten bij honden, wordt in algemene zin verboden, maar wat de Commissie onder ‘schadelijke uiterlijke kenmerken’ verstaat ontbreekt. Ook daarin kan de EU Nederlandse regelgeving als voorbeeld nemen.
Diertransporten
Lesley Moffat, oprichter en directeur van Eyes on Animals, gaf advies over de EU-transportverordening. Zij waarschuwde dat vage normen en uitzonderingen misbruik in de hand werken.
Zo moeten kalveren na een reis van 9 uur rust en melk krijgen ‘als’ dat nodig is. Daar is niet op de handhaven.
Sectorpartijen pleiten voor een uitzondering op de maximale transportduur als er binnen die reistijd geen slachthuis open is. Moffat drukte Kamerleden op het hart om daar geen gehoor aan te geven:
Als we uitzondering in de wet laten — die uitzonderingen worden de norm. Er is geen incentive [prikkel] om meer slachthuizen te bouwen.
Het verzamelen van dieren vóór transport, zoals het vangen van kippen, zou volgens haar niet onder de maximale reistijd moeten vallen. De tijdsdruk die dat geeft, leidt vaak tot een ruwe behandeling en stress en verwonderingen bij dieren.
Verder zou het rechtop vangen van pluimvee verplicht moeten worden. Bedrijven als Kipster and Rondeel doen dat al. In Brazilië is het zelfs wet. Waarom zou het dan (elders) in Europa niet kunnen? Eyes on Animals heeft hier meerdere rapporten over geschreven.
Kijk en lees meer
Meer fragmenten uit het rondetafelgesprek op YouTube. Lees ook de position papers die Dier&Recht, Eurogroup for Animals, Eyes on Animals en Vier Voeters vooraf met de Tweede Kamercommissie hadden gedeeld.